Ønsker du en sentral rolle i utviklingen av organisasjonen Fredrikstad kommune? Vi har nå ledig en spennende og utfordrende topplederstilling, som direktør for Organisasjon.
Fredrikstad kommune har nærmere 7000 medarbeidere, og et årlig budsjett på om lag 7 milliarder kroner.
Organisasjon utgjør, sammen med området virksomhetsstyring og økonomi, sentrale fellestjenester i Fredrikstad kommune. Direktøren inngår i kommunedirektørens ledergruppe. Du vil få en sentral rolle i strategisk ledelse, økonomistyring, utvikling og omstilling av hele kommuneorganisasjonen. Kort sagt vil du være en nøkkelperson når framtidens Fredrikstad bygges.
Kommuneområdet organisasjon har rundt 144 medarbeidere og et bruttobudsjett på 180 MNOK. Området omfatter for tiden følgende områder: digitalisering, innbyggerdialog, kommuneadvokaten, kommunesekretariatet, kommunikasjon, organisasjonsutvikling og personal og lønn.
I Fredrikstad kommune står vi nå i et omfattende effektiviserings-, utviklings- og omstillingsarbeid. Vi må skape mer for mindre, gjennom å gå fra tradisjon til innovasjon. Du vil få en sentral rolle i dette omstillingsarbeidet, i samarbeid med kommunens øvrige ledelse.
Nøkkelen til at vi lykkes med utvikling og omstilling er menneskene i organisasjonen. Fredrikstad kommune skal være en spennende arbeidsplass, der ledere og medarbeidere opplever seg ivaretatt og har utfordrende oppgaver. Vi tilstreber en kultur preget av tillit, medvirkning, profesjonalitet, kvalitet, fleksibilitet og læring.
Stillingens hovedansvarsområde
Som direktør vil du få et overordnet ansvar for å utvikle områdets fagområder, medarbeidere, internkontroll og økonomi innen eget område, samt å forberede, følge opp og være leveransedyktig overfor administrativ og politisk ledelse. Direktøren skal gå foran som en god rollemodell, i en kultur preget av profesjonalitet og fleksibilitet, og være pådriver for strategiske, administrative og operative prosesser.
Kommuneområdet organisasjon skal ha fokus på ulike strategiske satsningsområder, blant annet:
- Ivareta arbeidsgiverrollen og gjennom det skape helsefremmende og attraktive arbeidsplasser.
- Innovativ tjenesteyting og effektiv drift.
- Omdømmebygging, aktiv kommunikasjon og klart språk.
- Digitalisering, robotisering, integrerte og helhetlige elektroniske løsninger.
- IT-drift og sikkerhet.
- Utvikle og sette organisasjonen i stand til å møte framtidens utfordringer.
Vi skal rigge oss for framtiden,og gjennomføre omfattende innsparingstiltak for å skape økonomisk balanse og handlingsrom. Du vil få en sentral rolle som pådriver og støttespiller i kommunens omfattende effektiviserings- og omstillingsarbeid.
Kvalifikasjonskrav
- Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå.
- Solid ledererfaring fra et eller flere relevante fagområder.
- Forståelse for økonomiske prosesser og erfaring med økonomistyring.
- Arbeidserfaring fra kommuner og/eller andre store organisasjoner.
- God kjennskap til relevant lov- og avtaleverk.
- God samfunnsforståelse og kunnskap om politiske beslutningsprosesser.
- Gode kommunikasjonsevner på norsk, både skriftlig og muntlig.
- Evne til å forklare og forankre komplekse prosesser og sammenhenger.
- Erfaring med endring og omstilling i store organisasjoner.
Ønskede kvalifikasjoner
- Erfaring fra partssamarbeid.
- Erfaring fra arbeid med HMS og arbeidsmiljø.
- Erfaring fra arbeid med effektivisering gjennom digitalisering av arbeidsprosesser.
Personlige egenskaper
- Trygg og tydelig som leder, i et politisk/administrativt system.
- Kunne være en rollemodell som oppmuntrer til dialog og løsningsorientering.
- Ha evne til å bygge og vedlikeholde relasjoner med ulike samarbeidspartnere.
- Ha høy arbeidskapasitet, og evne til å være fleksibel og omstillingsdyktig.
- Være initiativrik og handlingsorientert.
- Ha evne til å motivere og vise retning for arbeidet, gjennom samspill og samarbeid.
Det blir lagt stor vekt på personlig egnethet.
Vi kan tilby
- En spennende utfordring, med store muligheter til å påvirke og utgjøre en forskjell.
- Deltakelse i kommunens lederutvikling.
- Stillingen er unntatt arbeidstidsbestemmelsene og har 10 ekstra fridager som kompensasjon for dette.
- Lønn etter avtale, og gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP.
- P.t. kontorplass på rådhuset, sentralt i Fredrikstad, nært tilknyttet offentlige transportmuligheter.
Generelt
Arbeidstakere ansettes i Fredrikstad kommune i henhold til lover, reglement og tariffavtale. Prøvetiden er 6 måneder.
Kontaktpersoner
For nærmere informasjon om stillingen, kontakt kommunedirektør Inger Hegna, mobil 414 70 550, ineheg@fredrikstad.kommune.no.
Rekrutteringsselskapet Headvisor bistår Fredrikstad kommune i prosessen. Ta gjerne kontakt med vår rådgiver Per Inge Hjertaker, mobil 917 29 682, peringe.hjertaker@headvisor.no for en prat om stillingen.
Fredrikstad kommune ønsker å være en arbeidsgiver hvor ulikheter og mangfold er en styrke. Kvalifiserte personer med innvandrerbakgrunn og/eller redusert funksjonsevne oppfordres til å søke.
Offentlighet
Opplysning om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om å bli unntatt offentlighet. Fredrikstad kommune vil varsle søkere som har bedt om unntak for offentlighet, dersom dette ønsket ikke kan imøtekommes (offentlighetsloven § 25). Det vil gå frem av den offentlige søkerlista hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn de har.
-
Kan du ta Nordnorsk Kunstmuseum inn i fremtiden?
- Nordnorsk Kunstmuseum
- Tromsø
- Frist:
-
Figurteatret i Nordland søker teatertekniker
- Fulltid
- Nordland fylkeskommune
- Stamsund
- Frist:
-
Vi søker fullstack-produktutvikler
- Fulltid
- Norad
- Oslo
- Frist: