Direktør

Fulltid
Søknadsfrist: 15/01/2023

Vil du bli NITJAs nye direktør?

Vår mangeårige direktør går over i ny stilling 1. mars 2023, og vi søker hennes etterfølger.

Nitja senter for samtidskunst (Nitja) er et kunstnerdrevet visningssted med utstillinger av nasjonal og internasjonal karakter. Senteret ligger sentralt til i Lillestrøm, og omfatter en visningssal på 230 kvm, et prosjektrom, aktivitetsrom for barn og unge, og et myldreområde med resepsjon, kunstbutikk, lounge og kafé.

Kunstsenteret drifter også formidlingsavdelingene Pilotgalleriet og Kunstvisitten, som jobber med kunstformidling i regionen, i henholdsvis skoler gjennom Den kulturelle skolesekken og i helse- og sosialinstitusjoner.

Nitja har gjort seg bemerket med utstillinger av høy kunstfaglig kvalitet og en samfunnsengasjert profil med formidling i fokus.

Etter mangeårig drift som Akershus Kunstsenter, flyttet institusjonen i 2020 inn i et flott nybygg og byttet navn til Nitja senter for samtidskunst.

Nitja har 14 faste ansatte hvorav fire er avdelingsledere. 27 formidlere og en pool på seks teknikere er per i dag tilknyttet senteret. Driftsmidler mottas fra Viken fylkeskommune og Lillestrøm kommune, supplert med prosjektmidler fra Sparebankstiftelsen DNB, Norsk kulturråd, Fritt Ord, Bergesenstiftelsen med flere.

Nitja skal være en relevant, utforskende og særegen institusjon. Vi søker etter en ambisiøs, nytenkende og erfaren leder som kan videreutvikle Nitja. Som direktør er du kunstnerisk, administrativ og økonomisk ansvarlig, har gode kommunikasjonsevner og håndterer høyt arbeidspress og tempo. I tillegg må du:

  • ha bred kjennskap til samtidskunst både nasjonalt og internasjonalt.
  • utvikle et program av høy kunstfaglig kvalitet i tett samarbeid med fagstaben.
  • ha gode samarbeidsevner som leder og motivere de ansatte.
  • ha god skriftlig og muntlig formuleringsevne på både norsk og engelsk.
  • anerkjenne betydningen av lokal forankring og involverende prosjekter.
  • ha innsikt og forståelse for en sammensatt økonomi og komplekse budsjettprosesser.
  • være ryddig, strukturert og pålitelig.

Åremål på fire (4) år, med mulighet for forlengelse.

Lønn etter avtale.

Ønsket tiltredelse: vår/sommer 2023

Søknadsfrist: 15. januar 2023.

Send søknad med CV på epost til styreleder Sverre Gullesen: sverregullesen@gmail.com

Spørsmål kan rettes til styreleder Sverre Gullesen, tlf.: 976 09 906